Realfag – vitenskap møter kreativitet

Visste du at vår realfagslinje kombineres med kunst? Eller musikk? Eller eurytmi? Selvfølgelig gjør den det!

Realfag er ikke bare vitenskap - det er også kreativitet og oppdagelse!

Dette får du med realfag hos Bysteinern

Studiespes real gir deg det du trenger av realfagspoeng for å kunne begynne på medisin, arkitekthøyskolen eller sivilingeniør, og du kan forvente:

• Å finne forskeren i deg
  • Eksperimenter og prosjekter som gjør det gøy å lære
  • Praktisk bruk av teoretisk kunnskap
  • Utviklet nysgjerrighet og utforskertrang
  • Studietur til utlandet
  • Å lære deg å stille spørsmål om verden rundt deg

Kompetansen samfunnet trenger

Med realfag i bagasjen har du virkelig alle muligheter når det er tid for studier og senere jobb. Realkompetanse står i fare for å bli mangelvare, og samfunnet og fremtiden er avhengig av at unge folk som deg velger realfag. Hos Oslo by Steinerskole får du en god start.

Kunst og kreativitet skaper bedre forskere

Som eneste videregående skole i landet kan du her velge å kombinere realfag og kunst. Dette er fordi de ulike fagene, og måtene å tenke på, spiller hverandre gode.

Realfag er dessuten nyttig for deg som liker å utfolde deg kreativt. Og det samme gjelder den andre veien. En god forsker er en som klarer å tenke annerledes, se problemstillinger fra nye vinkler.

Det er dette vi tror på hos oss, at du som elev får mulighet til å jobbe teoretisk, praktisk og kreativt. Realfag handler mye om å finne løsninger på problemer, og løsningene blir bedre når du aktiverer begge hjernehalvdelene. Faktisk har våre elever stått på pallen i Unge forskere i over ti år.

Lege karina dyb zwart i gangene på Rikshospitalet

"Vi synes det var helt konge å gå på skolen!"

– Karina Dyb Zwart, plastisk kirurg (foto: Alva Sjølie Lange)

Les hele intervjuet av Karina og andre tidligere elever i magasinet laget av Vg3 Media.

Ofte stilte spørsmål om realfag

Hvorfor velge realfag på OBS?

Hos oss får du en unik kombinasjon av realfag og kunst

Det er mye gøy i matte!

De siste ti årene har vi hatt elever på pallen i konkurransen "Unge forskere"

Ved å gå realfag får du ekstra realfagspoeng som øker snittet ditt til høyere utdanning

Realfag på OBS har en fin blanding av mennesker

Har du lyst til å gjøre en forskjell og skape en bedre fremtid? Kanskje du ønsker å sette positive spor innen helse, teknologi eller klimaforskning?

Da er det sannsynligvis realfag du skal velge!