Se hva som skjer på Bysteinern

Velkommen til «Se-hva-som-skjer»! I nyhetsbrevene våre håper vi at vi kan fortelle deg som har søkt plass hos oss litt om livet på skolen, både generelt og litt fra de ulike linjene våre. Noe av det som foregår i løpet våren kan du også komme og være med på, som når alle avgangselevene stiller ut fordypningsoppgavene sine eller når de setter opp teaterforestilling som siste store fellesprosjekt før sommerferien (vi har ikke eksamen).

Velkommen til årets avgangsutstilling!

Steinerskolene har ikke avsluttende skoleeksamen. I stedet for en avsluttende teoretisk eksamen arbeider alle våre elever med en fordypningsoppgave det siste semesteret i vg3 – dette er vår eksamensform.

Omfanget og innholdet varierer med hvilke linje man går på, men felles for alle er at man skriver en oppgave innen et av fordypningsfagene man har.

Vekommen til åpning 4. april!

Program:

• Eurytmiforestilling kl. 15.30
  • Offisiell åpning av utstillingen torsdag 4. april kl. 17.00
  • Filmvisning kl. 17.15
  • Eurytmiforestilling kl. 19.00

Utstillingen er åpen for publikum:

• Torsdag 4. april 17.00–20.00
  • Lørdag 6. april 12.00–16.00

Vi har laget en katalog hvor du kan lese mer om utstillerne:

Trenger du tips til en bok å lese i løpet av våren?
Vi deler noen boktips fra vår vår bibliotekar Siri

Disse bøkene anbefaler Siri (se bildet ovenfor også):

Just kids (Harper Collins, 2010) handler om forholdet mellom poet og musiker Patti Smith og fotograf Robert Mappletorp, skrevet i pennen av Patti Smith. Med det gryende forholdet utvikler de seg også som kunstnere. Her får vi også innblikk i New Yorks avantgardistiske miljø på 70-tallet, hvor blant annet Chelsea Hotel er et tilholdssted.
Ble en bestselger da den kom!

Hjertet er ei rabiat bikkje, (Aschehoug, 2024)

Denne diktsamlingen er debuten til Mira Hussain som bor i Oslo. Diktene handler først og fremst om et vanskelig mor og datter forhold, hvor dattera ikke når opp til den dypt religiøse moren sine krav. Denne samlingen kan minne litt om poeten Yahya Hassan sin diktsamling både tematisk og i form. Hassan som også skrev om sitt vanskelige forhold til sin muslimske familie og særlig farens dobbeltmoralisme. Denne boka er rå, vond og sterk. Anbefales!

Hendelser ved vann, Kerstin Ekman, Aschehoug 2008. En St. Hanskveld tidlig i 70-årene ankommer lærerinnen Annie Raft bygden Svartvattnet i Nord-Sverige. Hun er på vei til et kollektiv oppe i fjellene for å bo sammen med kjæresten Dan. På en myrlendt plass i skogen støter Annie på et telt med to drepte unge mennesker. 18 år senere blir mordet oppklart. I denne kriminalgåten har forfatteren bygget opp en fortelling der hun trekker inn mytiske elementer, psykologi og skarp samfunnsanalyse. Den mottok Nordisk Råds litteraturpris da den kom ut.

Døde sjeler, Bokvennen klassikere, 2014. oversatt av Erik Egeberg.
Tsjitsjikov reiser fra gods til gods for å kjøpe opp «døde sjeler». Ved å kjøpe opp navnene på døde bønder, kunne man samle inn en fiktiv formue, som man kunne få som lån fra statsbanken. Romanen er en satire over menneskelig natur og livet i Russland under tsarregimet. Dette er et av hovedverkene i russisk litteratur. Den er ganske lettlest.