Oliver Williams, 3. klasse - Kunst

Oliver Williams

Hvordan var det å begynne her?

Det var litt rart. Det må jeg innrømme. Jeg har gått på steinerskolen hele mitt liv. Så jeg er veldig vant til det, men denne skolen er ikke helt lik. Denne skolen er litt sånn streberskole, gjør mye lekser og har lange dager. Så det var et lite sjokk til å begynne med.

Har det blitt som du trodde det skulle bli?

Ja, det vil jeg si. Liker veldig måten å lære på. Og jeg har jo bakgrunn fra det fra før. Så sånn sett ble det sånn jeg hadde trodd det skulle bli. For det er samme måten å lære på, samme pedagogikk.

Hvordan er en vanlig skoledag for deg?

Jeg starter med hovedfag, som er den første delen. Så har jeg en del kunstfag, siden jeg går på kunst. Noen dager er det bare kunst hele dagen. Da er det forskjellig kunst utover hele dagen. Så i hovedfag har jeg noe kunst, så har jeg noe forskjellig kunst i forskjellige fagtimer.

Hva er det beste med skolen?

For min del tror jeg det er pedagogikken egentlig. Men også sosialt syns jeg det er veldig bra her. Men jeg liker veldig godt måten å lære på. Det blir mindre pugging fordi måten det er lagt opp på er veldig sånn at læreren forteller mer enn bare boka. Det syns jeg er veldig bra. Det er kanskje det jeg liker mest. Det er derfor jeg valgte skolen også.

Hvordan er miljøet her på skolen?

Miljøet er som sagt veldig bra. Det er en ganske stor skole, men folk kjenner hverandre. Og det er ingen som blir utenfor. Det er forskjellige grupper, men det er ikke sånn at noen blir stengt utenfor.

Vil du anbefale andre å begynne her? Hvorfor?

Ja, helt klart. Men det er veldig forskjell på folk. Og dette er en litt mer kunstnerisk retning, og for min del er det veldig bra. For noen er pugging best fordi det er sånn hjernen deres fungerer. Og andre sliter litt mer med det å lese bøker og sånne ting, som jeg også gjør. Så for meg er dette et veldig bra alternativ. Det er litt mer fra lærerens side. Ikke bare ”les denne boken”.

Hva er det beste du har lært her?

Jeg har lært veldig mye. Jeg har en veldig god lærer i historie og i religion. Og i norsk, han har vært veldig god for min del. Også har jeg lært veldig mye kunst, som er linjen jeg går. Og innen kunst vil jeg si at jeg ikke kan se for meg en bedre skole egentlig.

Hva er det morsomste/beste du har gjort her?

Jeg er veldig glad i idrett, så jeg liker veldig godt når vi har sånne arrangementer. Vi har en vollyballturnering en gang i året, jeg elsker det. Det er veldig gøy når vi møtes også er det en konkurranse, mellom elevene. Og forskjellige aktiviteter, som når vi drar på Huk mot slutten av sommeren.

Hva gjør du på fritiden?

Jeg gjør ganske lite, jeg føler at det blir mye skole faktisk. Folk som sier at på steinerskolen ikke har noe lekser og sånn, i hvert fall her er ikke det tilfelle.

Har du noen planer etter videregående?

Nei, jeg merker at jeg må finne litt ut av det. Jeg tror jeg skal ta meg et friår for å finne ut av det. Jeg har ikke noe spesiell plan. Kanskje gå videre med interiørarkitektur, eller arkitekturretning.

Er du intressert å bli en elev?

Våre rådgivere er tilgjengelig for deg, ta kontakt med oss og spør oss om det du lurer på?