Elevintervju: Hanna Vilhelmine Dahl Ullmann vg3 HUM

Hvordan var det å begynne på Oslo by steinerskole?

Det føltes veldig lettende og fint da jeg begynte på Oslo by steinerskole.

Jeg hadde lett etter en skole som hadde et stort fokus på kunst og kultur, en skole med lærere som så elevene og en skole der jeg kunne få tenke på utviklingen min i fagene, i stedet for å kun fokusere på vurdering/karakterer.

Har det blitt som du trodde det skulle bli?

Det har blitt bedre enn det jeg trodde det skulle bli!

Derfor er OBS helt riktig for meg. Alt falt liksom litt på plass ved å begynne på skolen, jeg er veldig lykkelig som elev her.

Hvordan er en vanlig skoledag for deg?

Dagen starter med hovedfag, som er et fag vi fordyper oss i hver morgen i 3-4 uker. Jeg synes hovedfag er veldig smart, man fordyper seg i noe og man gjennomgår temaet grundig, slik at man ikke bare pugger det, men også får forståelde for det. Jeg som humanistelev har en del fag hvor vi fokuserer på blant annet kultur og litteratur. Jeg har litteratur og skriving som fordypningsfag som er kjempegøy, lærerikt og veldig riktig for meg. Dagen består jo også av andre fag, som matematikk og fremmdedspråk. Og så eurytmi og kor.

Hva synes du er det beste med skolen?

Jeg tror det beste med skolen er de fine menneskene, og hvor mye skolen og lærerne setter pris på det å være kreativ —og på kunst, filosofi, kultur og litteratur.

Hvordan er miljøet på skolen?

Miljøet er veldig inkluderende, jeg har blitt tatt veldig godt i mot. Jeg tror jeg absolutt har fått noen venner for livet her. Menneskene er også bare generelt vennlige, og det er en skole der man virkelig kan være seg selv.

Vil du anbefale andre å begynne her og hvorfor?

Jeg anbefaler absolutt å begynne her! Det er et godt og behagelig miljø og skolehverdagen er nesten aldri kjedelig men ofte veldig gøy og spennende. Jeg gleder meg til skolen nesten hver dag, både pågrunn av fag, men også pågrunn av de gode vennene jeg har fått her.

Hva er det morsomste eller mest interessante du har gjort her?

Jeg tror det mest interessante jeg har gjort her er eurytmi – det er veldig gøy og litt morsomt og rart. Og det funker som en slags pustepause mellom fag. Noen ganger sitter vi bare rolig i stillhet og hører på musikken vi skal danse til i flere minutter. Det er veldig fint.

Og så er det selvfølgelig veldig spennende å ha et helt fag dedikert til litteratur og skriving. Bokbinding i kunst var også kjempeinteressant og kult.

Hva slags planer har du etter videregående?

Etter videregående vil jeg studere noe innenfor litteratur og kreativ skriving. Jeg vurderer også et år med folkehøgskole der jeg kan studere skrivekunst før jeg kanskje studerer på et universitet i et annet land. Men absolutt noe innenfor litteratur, filosofi, skriving, film etc.. Noe kreativt! Og jeg er veldig glad for at jeg får en liten smakebit av det her på skolen.

Er du intressert å bli en elev?

Våre rådgivere er tilgjengelig for deg, ta kontakt med oss og spør oss om det du lurer på?