Usikker på videregående og linjevalg?

Det er helt vanlig å bruke litt tid på hva du vil bli eller hva du vil jobbe med. Alle linjene våre gir generell studiekompetanse, slik at du alltid kan følge drømmen din – uansett hva den er.

Få generell studiekompetanse mens du gjør det du liker

Det er kun noen få som vet hva de egentlig vil bli når de er 16 år. Derfor er det viktig med generell studiekompetanse i bunn, slik at du alltid har mulighet til å følge drømmen din – når du finner ut hva den er.

Våre linjer:

Ikke stress med linjevalg på videregående

På Oslo by steinerskole får du generell studiekompetanse enten du velger musikk, kunst, media, studiespes. realfag eller studiespesialisering med samfunnskunnskap, historie, engelsk og litteratur. Så, uansett hva som er din greie, så vil du finne noe som passer deg.

7 tips fra elevene våre til deg som vurderer Oslo by steinerskole

1. Velg noe du synes er gøy! Skole og linje bør passe det du liker, ikke hva andre mener at du bør gjøre.
  2. Her er alle veldig hyggelige og åpne mot hverandre, og det er et veldig godt miljø. Du kommer til å bli kjent med folk på tvers av linjene.
  3. Oslo by steinerskole har noe for alle. Du kan like matte, men også ha kunstfag.
  4. Lærerne er flinke til å gi konstruktiv tilbakemelding, og gir god oppfølging og veiledning.
  5. Du kan gjøre mye forskjellig her, så det blir aldri kjedelig.
  6. Hvis du for eksempel går media, men også er interessert i musikk, kan du fint låne instrumenter og spille og synge når det ikke er time i et av musikkrommene.
  7. Linjevalg og skole definerer ikke resten av livet ditt. Du får mange muligheter. Mange tenker kanskje at hele fremtiden din blir bestemt når du velger Vgs og linje, men det stemmer jo ikke. Du kan fint gå tre år på videregående, ha det gøy, få venner, og finne ut mer om hva du vil underveis. Du får jo uansett generell studiekompetanse.
  8. Velg noe du har lyst til å gjøre
  9. Det er naturlig å være usikker før du velger en vei videre etter ungdomsskolen. Mange gleder seg, men det er også mange som gruer seg. Snakk gjerne med venner, foreldre og rådgiver på skolen, men det er til slutt din motivasjon som teller. Hva har du lyst til å gjøre de neste tre årene?

Trenger du noe å gjøre mens du tenker, kan du jo teste spillet vårt: «Linjestress», hvor du kan leke litt med «linjestresset». Spill her.