Performance-festival på Høvikodden

Sandra Kolstad og kunstelever med performancer på Høvikodden onsdag 11. mai 2022

Følg perfomancefestivalen i sosiale medier

Onsdag 11. mai inntar russen området rundt Høvikodden i Oslo. Kunstlinjen ved Oslo by steinerskole skal vise egenproduserte performancer i området rundt Henie Onstad Kunstsenter. Blant dem som også bidrar, er artisten Sandra Kolstad, opprinnelig fra Bærum. Hun er rådgiver og inspirator for Oslo by steinerskoles Performance-festival, og skal også delta med en egen performance.

11. mai fra 11.30-14.00 går POBS (Oslo by steinerskoles performancefestival) av stabelen for sjette gang. Festivalen arrangeres på Høvikodden i området rundt Henie Onstad Kunstsenter. Arrangementet inngår imidlertid ikke i kunstsenterets program. De har kun vennlig stilt sine uteområder til disposisjon for prosjektet.

I festivalen skaper avgangselevene på skolens kunstlinje levende bilder av ulike slag. I tre av de seks årene festivalen har eksistert, har vi samarbeidet med bærumsartisten Sandra Kolstad. Hun er musiker, komponist og forfatter. I år skal hun lage en spektakulær performance sammen med vg1-elevene ute i vannet. Dette blir også utgangspunkt for en musikkvideo som filmes på stedet.

Årets festivaltema er begynnelser. Etter to år med pandemi famler vi oss ut i virkeligheten igjen. Elevene nærmer seg temaet på mange ulike måter. Festivalen innledes med en symfoni av strøk der en elev spiller fiolin (blant annet Våren av Vivaldi) mens medelever maler på klærne hennes, som om hun selv var et lerret. En elev baker ute i det fri. I hengekøyer i trærne ligger elever og sover i prosjektet Min drøm, vår søvn. Noen tar opp temaer som dåp og renselse, andre er opptatt av hvordan man kan stå fast i begynnelsen. Det hele avsluttes med en ensom dør som er rigget opp på stupebrettet. En elev går igjennom døren og stuper ut i det iskalde vårvannet.

Vi tror performance er en kunstform som svarer på en lengsel i tiden: I vår distanserte skjermkultur er det noe ganske fantastisk og appellerende ved disse fysiske, kroppslige bildene som performancekunsten representerer. Kom og opplev ungdommenes levende bilder på Høvikodden.

Utøvere: Elevene i vg3 kunstlinjen ved Oslo by steinerskole

Kunstnerisk ansvarlige: Mona Pahle Bjerke og Karen Frøsland Nystøyl