Tema: Påkledd modell, mønster og flater

For Vg2 kunst ble årets prosjektuke en fordypning i å tegne etter levende modell. Tema var påkledd modell, og prosjektet startet med en introduksjon til emnet via ulike kunstneres uttrykk og måter å arbeide med modell på. Elevene skulle velge seg ut en kunstner inspirasjon og deretter arbeide i A2 eller større format. Det praktiske arbeidet ble innledet av øvelser i croquis før modellen inntok en fast stilling.

1/22

Elevene arbeidet med gouache, kull, pastellkritt eller tusj. Fokus på komposisjon er viktig, og det å være bevisst hvordan elementene plasseres på formatet.

Å arbeide etter modell er en god øvelse i å arbeide med menneskekroppens proporsjoner, bevisst bruke visuelle virkemidler som farge, form, kontrast og rytme i komposisjonen, og å arbeide strukturert og målrettet med både krokier, skisser og den endelige versjonen.