Kunstlinjens avgangsutstilling 2021

Velkommen til kunstelevenes virtuelle visning av årets fordypningsoppgaver!

Fordypningsoppgaven er kronen på verket for våre kunstelever. Utstillingen åpnes vanligvis høytidelig av rektor Bernard Daub for venner, familie og spente elever, men fordi vi er midt i en pandemi må vi tenke annerledes og i år satser vi på et digitalt visningsrom.

Elevene har i denne perioden jobbet selvstendig og formulert sine egne problemstillinger for en teoretisk og en praktisk oppgave. De har lagt bak seg et imponerende stykke arbeid som det står stor respekt av. De har gått i dybden og har undersøkt sine temaer grundig, både i teori og gjennom praksis.

Det er alltid nokså vanskelig å sette fordypningsarbeidene sammen til en utstilling. Det ligger i sakens natur at den vil favne over vidt forskjellige temaer. Likevel ser vi år etter år at sterke tematiske forbindelser trer frem når de ulike arbeidene er utstilt side om side, men sjeldent har det vært så tydelig som akkurat i år. Vi legger bak oss et år preget av nedstengning, isolasjon og ensomhet. Noen formulerer dette direkte, i andre arbeider ligger det mer implisitt.

Årets utstilling har titler som Pandemi og 37 °celsius. Hverdagen fra en teststasjon skildres gjennom dokumentarfoto, men vi ser også en mer indirekte tematisering i ekspressive malerier av tomme gater, eller et glimt av et bylandskap i nøyaktig registrerte reflekser i maleriet fra glasspaviljongen på Ekeberg. Som betrakter blir denne byen som vi en gang eide nå til et forbudt og fremmed område. Vi ser malerier av skogen som vi har søkt tilflukt i, og tekstilkollasjen Voksesmerter hinter kanskje til et slags «hjemmespa» i dette året med tvungen alenetid spredt utover hjemmeskole og hjemmekontor.

Mange av elevene våre har nok tenkt langt forbi pandemien når de har fordypet seg i både tradisjonelle og moderne grafiske teknikker, skapt fargerike barnebøker eller en tegneserie om van Goghs liv. Vi ser Beatles platecover, slik de kunne ha sett ut hvis de hadde blitt skapt i dag, side om side med formfulle skulpturer inspirert av blant annet Rodin. Utstillingen viser også verk som berører kjønnsproblematikk, utenforskap, masseproduksjon og det skjøre forholdet mellom kultur og natur.

Elevenes kunst skaper på sitt beste nye perspektiv og lar oss se det som ellers kan være skjult. Den evner å vri og vende på virkeligheten slik at verden oppleves rikere.

Velkommen inn i kunstelevenes kreative verden!